Nota Forum Bicara Sufi

Program Bicara Sufi

Amalan Bertarekat antara kebenaran dan kepalsuan

Dr Nordin
Tasauf dan tarekat adalah penghayatan kedua duanya, meneliti balik, pandanga Zakariya Al Khandalawi, syariah tariqoh, nama lain kepada ihsan, memahami jalan dengannya ada sifat ihsan.

Istilah yang berlegar tarekat ini, persepsi, syeikh ali jumuah, tarekat dan tasawuf, mengangkat martabat ihsan.

Kalau kita lihat imam malik, siapa mengikut tasauf tapi tak belajar fiqh, menjadi zindiq, mengamalkan fiqh tanpa tasauf, jadi fasiq, himpunkan kedua duanya, ianya mencapai hakikat.

Tarbiyah ruhiyah, sesunggguhnya zaman kami ini zaman kesyahwatan, keroskan kebendaan, bkebendaan alternatif yang lain, kepentingan tarbiyah jadi alternatif, syahwat takkan banteras dengan penampilan sikap manakala kecintaan kebendaan, tak dapat dnengan kata-2 , kemansian iman, tak dapat diubati dengan kata, tapi merendahkan diri kepada allah.

++++++++++++++++++++++++++++++++++

Moderator : Hanafi bin Yusof

Apakah yang dimaksudkan tarekat ?

Apakah ciri2 yang benar dalam islam ?

Peranan tarekat dalam memperkukuh akidah dan syariah ?

Apakahkeperluan seseorang pelajar, belajar dan beramal dengan tarekat.

Mengapa tarekat dipandang sepi oleh masyarakat ?

++++++++++++++++++++++++++++++++++

Muhammad Khairi bin Mahyuddin ( Timbalan dekan, pembangunan pelajar dan prestasi, fakulti kepimpinan dan pengurusan USIM )

Pendidikan UIAM 2002, ijazah sarjana wahyu dan warisan, uiam peringakt doktor falsafah, ukm 2015. Pekan

Tarekat sufiah ini terminologi yang wujud ilmu tasauf. Ada beberapa pendapat tasauf dan tarekat sama, ada kat berbeza.

Saya berpegang, maksudnya berbeza. Istilah pon dah berbeza. Tasauf baru ilmu, tarekat adalah ilmu.

Saya bertasauf tapi tak perlukan tarekat, itu tak kena dengan ilmu tarekat. Tasauf adalah peringakt ilmu sahaja.

Mengaji kitab, hikam, tapi tarekat nya mana ?Tarekat itu adalh ilmu dan beramal. Merujuk ilmu dan beramal.

Tarekat itu maksudnya jalan / manhaj, istilahnya banyak ulama hurai lebar. Tarekat adalah suluk, ibadat, perlakuan, syariah yang suci.

Syariah yang suci tak boleh melainkan pimpinan guru, berilmu dan beramal atas pimpinan seornag guru. Tarekat nih ada betul ada salah.

Tarekah yang betul adalah menepati fiqahnya pandangan ahlusunnah waljamaa h sendiri.

Adakah tarekath ni baru ? Al faruqi, bukan tambahan baru dalam islam intipati dari jalan islam itu sendiri.

Begitu juga dengna quran, boleh ke tanpa bimbingan guru ? Berilmu dan beramal dari pimpinan guru yang mursyid.

Viral tarekat itu adalah salah faham yang menyimpaang, tarekat yang ada adalah dipimpinan guru yang mursyid menghayati ajaran islam.

Camne nak belajar tarekat ?

Kalau nak ikut kontek pelajar, tasauf adalah ilmu untuk ihsan. Mahmudah dan jauhkan mazmumah.

Tarekat adalah amalkan. Syaratnya adalha orang islam. Ada orang kata, kena belajar ilmu usuludin dan sebagainya. Kalau kita tak reti pon, boleh belajar.

Auto 3 ilmu kita dapat :Fiqah tauhid, tasauf.

Tak pandai tauhid, pelajarnya akan jadi nisbah pelajar. Tauhid nisbah kepada anak muridnya.

Tok guru adalah fiqh nisbah kepada anak muridnya. Apa -apa yang diperlukan kepada anak murid, gurunya yang akan memenuhi nya.

Tak sempurna ilmu kalau tanpa quran. Mesti ada pimpinan guru. Tarekat banyak, itu adalah nisbah dan majazi sahaja.

Jangan terperangkap dengan istilah. Bahsa mudahnya, dalam konteks pelajar seakrang, datang kealas adalah tarekat, hafal quran pon tarekah dah.

Tak boleh belajar tanp guru. Mesti berilmu dan guru yang mursyid, membersihkan dari mazmumah, menghiasi dengan mahmudah sampai mencapai ihsan.

Peranan tarekat dalam memperkukuh akidah dan syariah ?

Secara umum tarekat ada 3 tujuan :

1. PELIHARA INSNIAH MANUSIA
2. TASLIYAH WA TAHLIYAH
3. BANGUNKAN DUNIA DENGAN HATI YANG BERSIH.

Bila kita ada guru mempimin kita jadi manusia, bukan robot, bukan binatang. Sebaik-baik manusia adalah yang melaksanakan perintahnya.

Sebelum turun ke dunia, kita dah mek saksi, kenapa jawab bala ? Tak jawab naam atau la. Tuhan adalah rabb.

Bukan ada pilihan. Sebab tu cakap bala syahidna. Bila turun ke bumi, kita lali, quran pon, kita kena hafal semula.

Mesti kena ingat dengan kalimah syahadah. Dulu fiil maadhi, tapi sekarang kena sebut syahadah dalam mudhari’.

Apa maksud syahadah ? Dalam satu kalimah tu ada 3 makna. Kita kena sebut secara dhawam.

1. IMAN
2. TASDIQ
3. YAKIN MAHDU

Bila kita mengatakan syaadah, bukan maksud bersaksi sahaja, tapi benarkan, dan aku yakin, nabi muhammad itu pesuruh allah.

Siapa yang ajar kita, mesti ada guru.

TASLIYAH buang sifat2 yang tak baik, hasad dengki, ujub, TAHLIYAH masukkan dengna sifat2 mahmudah.

Sifat mahmudah, sabar sykukur, tawakal. Camne nak dapat TASLIYAH dan TAHLIYAH, guru yang akan tengok kena banyakkan zikir dan banyakkan baca quran.

Nabi, sesungguhnya setiap sesuatu tu ada pencucinya. Baju kita ada nak basuh pakai breeze dsb. Cuci hati, adalah dengan zikir kepada allah.

Hadis lain, sesunggguhnya hati adalah berkarat, seperti berkaratnya besi. Jadi nak hilangkan karat tu dengan baca quran.

Berapa banyak orang baca quran suriyah dan bukan hakikah. Suriyah baca tapi tak amal, tak hayati.

Hakikah, kita baca, hayati dan amalan.

MEMBANGUNKAN DUNIA DENGAN HATI YANG BERSIH.

Dunia mahmudah, dunia mazmumah.

Dunia mazmumah melaksanakan tak membantu untuk menegakkan perintah agama. Lalai, himpun harta, tapi tak bayar zakat, tak puasa.

Dunia mahmudah, kerja sungguh2 tapi kita solat. Kaya, tapi keluarkan zakat. Kita lagha. Tak salah nak kaya, hafizoh yang berjaya bidang bisnes.

Jangan lalai perintah allah. Akidah dan syariah. Apabila seseorang tu akidah, kitaakan belajar bab akidah.

ulama, selepas mengaji tauhid, susuli amalan zikrullah. Mengaji tauhid banyaknya benda yang kcau, syak ragu2 tak tenagn dan sebagainya.

BIla kita mengaji betul ke ada syurga dan neraka. Tak perlu bagi dalil pepanjang, api bagilah zikir, supaya tenang dan terus yakin.

Kita nih banyaknya syubhah dan hijab. Baru jadi kuat dan kukuh, haqqul yakin. Dah tak goyang. Blelaajar syariah.

Kena susuli plak dengan zikir, supaya bila kita solat dengan tenang dan penghayatan. Ada orang solat, tapi ingat kat benda lain.

Solat tanpa zakat, kita rasa cam solat letak batu atas kepala. Rasa berat. Sebab kita rasa kelazatan. Supaya kita solat zahir dan batin.

Begitu juga baca quran, di satu masjid tempat saya mengajar, tok guru kata, kena zikir dulu baru mengaji ilmu.

Mengaji ilmu takdak, sebab zikir lama sangat. Quran kata, kena tazkiyah dulu, baru ngaji benda lain.

Sejarah, shah dapat hafal quran sebulan sahaja. Sebab hati bersih. Istighfar lah bebanyak sebelum hafal.

Kalau nak lekat lagi, mesti kena amal. Itulah tarekah. Mesti sekali. Sebabitulah, baca quran ulama yang mana afdhol, selawat atau baca quran ?

Memang baca quran afdhol, sebab ada kalamullah, ada juga beberapa keadaan, selawat lagi afdhol.

Quran afdhol = menghayati lebih afdhol.

Baca selawat bila mana dia ngaji tapi buat jahat, selawat adalah yang paling utama.

Kena ingat, kita ada tanggunjawab, hamilul quran yang betul penghatan amalan dan kefahaman. Ianaya adalah pakej.

Dapat tadabbur uran, toriqotul quran, ada ulama, toriqatul quran. Boleh khatam sehari semalam, menghuraikan makna-makna dalam quran.

Indonesia, Semarang, Kudus, saya pergi kaa kawannya tempat awalnya cetak quran. Ada tempat amalan puasa.

Dalailul quran, puasa satu tahun, tolak raya 5 hari, beserta baca quran sehari juz. Saya amek ijazah dalailul khairat.

Kalau nak buat lawatan, boleh pergi sana. Nafsu ammarah tu banyak, rasa puasa lama.

Kepentingan ilmu sufi. Quran beserta zikir, badan kita kan jadi ringan, sebab haati kita bersih, kita kena mentazkiyah nafsu kita dulu, baru kita boleh baca quran.

Supaya kita dapat manfaat. Wallahu a’alam.

Mengapa tarekat dipandang sepi oleh masyarakat ?

Kebanyakannya mufti sebelum mereda, mereka ada tarekat sendiri. Tarekat sufi tu ajaran islam. Tarekah adalah amal islam tu sendiri.

Penjajah yang tak nak bagi islam kuat. Dipandang lagi, tarekat sufi, dituduh bidaah sesat, masyaarakat jauh. Sedangkan ini nadi kekuatan islam.

Takut nak pilih lama-lama pertikai. Perlu ada pencerahan dan peranan tarekat yang sah. Nama sahaja lain, intipatinya adalaah dari islam.

Abu hassan – Barangsiapa yang tak kecimpung bidang kami, tak belajar, khuatir sentiasas dalam dosa besaar, walaupon sebesar ulama.

Kita ada ke ? Kalau kita tak belaajr tazkiyah nafs, kita kaan dirosakkan. Mati suul khatimah berdosa besar dan kafir.

Syaitan menganggu sebelum mati. Hanya melalui zikir nih akan jadi keutuhan kita sendiri. Hati tak boleh dibersihkan satu cara sahaja.

Tazkiyah nafs nih lagu laju hafalan kita. In sha allah. Sebab takde pendedahan yang begitu sungguh2. Yang mudah dan faham.

Dihurai complicated, menakutkan. Tawajjuh hati kepada allah. Ibadah kepada allah. Walaupon kita seorang peniaga, perbuataannya ibadah kepada allah.

Jual beli pon ada kaitan dengan zikrullah. Penuh syarak, tanggungjwaab, jual beli kita jdai ibadah. Kita tunggu pelanggan balut kan akan jadi ibadah kepada allah.

Takutnya sebab takde pemurnian sedangkan tarekat ini adalah intipati dari islam tu sendiri. Pecahkan istilah tu, sebab nak bagi faham, semua ada connection, istilah syariah.

Islam itu sendiri.

++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dr. Ahmad Najaa’ bin Mokhtar ( Ketua Jabatan, Program Pengajian Akidah Dan agama, faklti kepimpinan dan pengurusan, USIM )

Pensyarah kanan agama, ijazah usuludin azhar 2003, morocco 2006, falsafah, akidah dan tasauf.

CIRI-CIRI TAREKAT YANG BENAR

Mesti bincang dari tarekat itu sendiri. Ciri2 tarekat tu dah jelas. Asal tarekat datang dari sumber quran dan hadis.

Tak boleh nak lari dari sumber baru. Tarekat adalah bukan benda baru, namanya baru, sejak zaman nabi adam lagi.

Perubahan islam adalah hukum syarak, bermula zaman nabi adam, perkahwinan adik beradik dibenarkan.

Nabi musa, kawen adik beradik, selepas itu syariah berubah2. Yang pastinya yang utama dalam agama allah yang tak pernah berubah, iaitu ilmu akidah dan ilmu tasauf tak berubah.

Akidah = allah taala
tasauf = pembaikan jiwa (tazkiyatun nafs )

Nabi adam dan siti hawa, apabila turun ke bumi, merasa menyesal atas perbuatan tersebut, maka berlakulah kekesalan itu, upacara taubat.

Taubat tiak dibicara dalam ilmu syariah, tapi terperinci dalam ilmu tasauf. Ilmu tasauf dan tarekat di amalkan.

Tasauf sekarang adalah teori. Zaman nabi, tasauf adalah amalan dan praktikal. Ayat 190, 191 al imran.

Siapa ahlu albab ? Sesiapa yang meningat kepada Allah tak kira dalam waktu apa sahaja. Golongan ulbub adalah wujud.

Allah menyebut, fiil mudhaari’ dalam quran menunjukkan istimrar. Maknanya golongan ni wujud sampai kiamat.

Akan ada wujud orang yang selalu ingat allah. Fakhrurazi mengatakan keadaan manusia tak lari keadaan, duduk, berdiri baring.

Kedaan meningati ALlah, berzikir nih takde masa dan tempoh tertentu. Sepanjang masa. Ulama melihat, makin lemah jauh dari Allah, tak sama zaman sahabat yang bersungguh-sungguh untuk mendekatkan diri pada Allah.

Zikir yang menikut jumlah tertentu, ada yang 1riu, 10 ribu. Jumlah tu bukan nak tunjuk banyknya, tapi berterusan dan banyaknya ingat allah.

Tak boleh set kita nak solat 5 minit je. Yang pastinya, kita dapat menghayati, khusuyuk dalam solat.

Ciri yang utama bahawa, tarekat berdasarkan dari Al quran dan Hadis. Hadis jibril. Letaknya asas 3 perkara. Iman, islam dan ihsan.

Kurun ke setersna namanya tasauf. Nama tak bwa pape. Dulu namanya wayang, seakrnag tv. Mungkin akan datang tv pon takde .

Sekarang kamera dok dalam phone. Seolah olahnya fungsi kamera tu dah ada pada phone.

Perubahan ini mengikut keadaan dan semasa. Nama tak beri pape makna yang merubah ilmu kandungan tasauf dan tasauf.

3. DIAMBIL SUMBERNYA PARA ULAMA. Salafussoleh. Bukannya salaf sahaja, terdahulu dan selepas. Mustamir. Sifatnya.

Bukan keadaan tertentu. Zaman rasulullah ada ilmu tasauf. Kita tak perlu takut menyimpang. Halal jelas, haram jelas.

Kenapa kita nak takut ?Sebab kita takde ilmu. Asas dalam ilmu, mesti ada guru, wajib ada guru, gurulah tu yang membimbing kita.

Guru kita tak tahu, sumber ilmu, tapi akan ajar camne nak cari ilmu.

Apa yang disarakn adalah banyakkan ingat allah. Banyaknya kepentingan tarekat. Zaman rasulullah. Diutus pada bangsa arab dan bangsa dunia, menyeluruh, pada zaman permulaan.

Ditutus nabi di mekah selama 13 tahun, di mekah, takde perintah solat, takde perintah puasa, akat dan haji. Rukun Islam memang takde.

Malam lailatul mikraj baru ada perintah solat. 13 hijrah. Apa yang nabi lakukan sewaktu di mekah ?

Inilah yang kita tahu, tak dikenali solat tu. Tak diketahui solat mereka. Cara krisitan oslat adalah bca kitab injil dan nyanyi.

Yahudi solat angguk2. Tak tahu kaedah solat, jadi bila datanganya perintah solat, baru allah ajar, camne nak solat dengan betul.

Puasa adalah 2 hijrah, zakat 2 hijrah, tahun 10 hijrah haji di perintah. Perkara tersebut bukan ciri yang direka.

Semua fuqaha bertasauf, termasuk imam hanafi sekalipon. Baik kita tak bolhhalang, ulama tak nafikan ilmu tasauf.

CIri-cirinya menetapi syarak. Mana ada yang tolak syarak.

Apakah keperluan seseorang pelajar, belajar dan beramal dengan tarekat ?

Berkitan amalan rasulullah di mekah. Pertamanya baca quran. Merekea tadabbur quran.

Mereka zikrullah. Itu amalan yang pasti. Disebut kan dalam quran. Surah muzammil. Itu yang pertama surah yang berkaitan tentang zikir.

Tabattul = sungguh -sungguh

Nabi pergi gua hira’, tak dignaggu. Masalah kita tengok tv sambil zikir. Berjayalah orang mukmin. Iaitu orang yang khusyuk dalam solat.

Kunci tak jumpa, angan2 pon tak capia. Inilah keperluan. Perana seorang muslim, disebut oleh imam ghazali.

Untuk mempelajari, tazkiyah annafsu, ciri2 tazkiyah nafs adalah fardhu ain.

Bteullah sunnat, tapi beeri impak, yang besar dalam hidup kita. Nampak perkara yang sunat. Kaedah usul fiqh, sesusatu tak boleh pisahkan wajib, jadi wajib.

Wudu’ sunat. Menajdi wajib bila nak solat. Kalau tak nanti tak sah solat. Hukumnya bukan sunnat.

Hukumnya umum, ianya menjadi wajib. Jangan salah faham. ZIkir ni malas. Kadang buat kadang tak buat.

ZIkir bukan camtu, ala dhawab. Tak pernah putus. Sebab itu lah ulama mengaalakkan ada masa untuk zikir.

Lepas subuh kata nak zikir, in sha allah boleh 30 minit untuk zikir. Imam syatibi, dia adalah pengasas tarekat syatibiah. Dia dah lihat ramai manusia.

Banyak berlaku, yang menjalani, kehidupan muslm, tak memilih seorang yang muhsin. Barangsiapaa yang tak endah, buat tak kisah, berkaitan ilmu tasauf, ditakuti mati dalam dosa besar.

Kerana penyakit hati, tak dibershkan buat dosa besar yang tak sedar. Syirik khafi, hatinya sombong dengan tuhan. Rasa dirinya besar.

Rasa dirinya tahu semua benda. Ini namanya penyakit, kalau tak buang, mati dalam dosa besar.

Ulama cakap bukan kepentingan diri sendiri, betap nak kata pentingnya zikir.

Imam ghazali, ilmu kalam, dalam ihya ulumuddin, mempelajari, mengenali allah, dengan pelajari ilmu kalam, secara teori sahaja, tidak akan tercapai.

Ilmu kalam takkan tercapaihampir ilmu kalam ini, menegahnya daripada mengenali allah taala, emua sekali.

Makrifah allah boleh dicapai mujahadah kepada allah. Mujahadah takde cara lain, dengan cara tazkiyatun nafs.

lanahdiyannahum subulana

Di mekah takde perintah perang. Siapa ang bermujahadah akan dapat hidayah. Kita berperanan seorang muslim, kita kena jugak menjalani cara jalan orang muhsin.

Syeikh ALi Jumuah, boleh tak tak perlu belajar ilmu tasauf. Dia kata camne nak peringakat muhsin?

Keperluannya kita untuk bersungguh -sungguh ajaran dalam ilmu tasauf. Mesti ada guru dulu. Dapat guru dengan betul, pelajari dengan betul, nikmat dan rahmat, tak nampak.

Kepentingan nih, kita tak nampat. 1883, sheikh mahmud zuhdi, mufti selangor, tarekat sufi. Senarnya dato nenek kita beramal dengan ilmu tasauf.

SEmua tanah melayu dah ikut ajaran tasauf. Mungkin sebab penjajah. Silibus pelajaran, yang menghalang ilmu tasauf berkembang, datang golongan yang tak nak beramal, kata bidaaah.

Ini lah cabaran, kita kena usaha untuk tazkiyatunnafs. Buang sifat mazmumah akan masukkan mahmudah.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

SOALAN :

Aizzat :

1. Apakah perbezaan antara 2 golongan laki bangun tido solat jemaah, menunaikan suami dan ayah. Golongan kedua, bangun tido, berzeikir dari pagi sampai ke malam.

Jawapan : Dedua nih takde perbezaan. Zikir nih ada 2 : 1. Zikir khusus , baca quran adalah zikir. Zikir khafi dan zikir verbal.

2. ZIkir umum. Zikir adalah perbuatnan menepati syarak adalah zikir. Setiap sesuatu, adalah zikir. Tolong menolong adalah zikir. Pergi pasar adlaah zikir.

Tiket nih bukan hanya untuk orang ang dok masjid, tapi dok orangl luar masjid.

SOALAN 2 : Ibnu jauzi, tarekat talbisul iblis, sangat banyak, tarekat, dan ini rasa mcam nak kaji, saya tengok zikir sebagian tak selari dengan rasulullah.

JAWAPAN : Ibnul jauzi adalha sebelum lahir ibnu taimiyyah. Menulis berdasakan melihat ketika itu bercampur2 khurafat tak selari dengan islam.

Istisyhad kan, ibnu jauziyah bertarekat qadiriyah, tak menolak tarekat. Yang tak selari dengan hatinya, kritikan adalah orang yang faham dengan zikir.

Ibnu jauziyah selepas solat subuh berzikir sampai naik matahari. Ada perkara yang menyimpang begitu, tak setuju adalah itu ijtihadnya.

Kalimah2 lain selain dari nama Allah. Ada orang menolak, zikir2 allah2 nih tak boleh, taimiyah tolak. Mufidah, jangan melihat perbincangan dari kita.

Ada radd, ada jawapan yang lebih baik, sudah tentu ad makna tersembunyi. Contoh tanya :Nama ustaz apa ?

Hanafi

Ustaz tak jawab, ” nama saya hanafi ” Mubtada’ nya telah hilang. tiggal khabar sahaja. Dalam kaedah allah ini ulama, sebutan allah itu adalah ringkasnya.

Ijtihad ulama boleh menyebut allah. Ini perkara perbahasan ilmiyah.

AKBAR

SOALAN : makam tasauf, syariah, tarekat. hakikat

JAWAPAN : Syariah tarekat hakikat makrifat. Kita takkan sampai makrifat kalau kita tak melalui syariah.

Adakah 4 ini berbeza atau 1 ? Sebenarnya semua ni adalah 1. Ada 4 istilah, bahan atau cara, olah ijmali, kepada tafsili.

Nak pergi detail. Cmane nak kasi faham, quran dan hadis, ada perkataan2 4 nih. Dari segi bahaskan dengan mengeluarkan istilah ini jalan ijmali kepada tafsili.

Ulum quran pon ada istilah nak kasi kita faham. Camne kita nak faham, amalan syariah nih mencapai makrifah.

Hadis : ihya ulumuddin : Imam Zubaidi : Syarah panjang oleh imam zubaidi :Dalam islam tu ada 4 mata, 2 mata kat kepala, yang nih nak melihat perkara musyahadah, benda yang nyata, bersifat fizikal, 2 mata tidak berkening duduk dalam hati, melihat perkara yang tak nampak melallui mata zohir melalui idrak.

Camne makrifah :Ayat syariah ada ayat hakikat.

Syariah : Buatlah solat, buatlah kerja. Zakat.

Hakikat : Bukan kamu buat, dengan pertolongan Allah kamu buat.

Hati kita kena pandang, kita tak boleh melainkan izin allah, itu ayat hakikat, apabila gabungnya mata hakikat dan mata syariah, baru boleh dapat makrifat.

Kamu takkan masuk syurga amalan semata-mata, tapi atas kurniaan hidayah allah. Bila kita pandang syariah dan hakikah baru dapat makrifah.

Tidak aku ciptakan melainkan beribadah kepada allah. Nak menjunjung perintah allah.

Lepas kamu buat kerja, baru aku iktiraf kamu sebagai hamba. Ini semua syariat sahaja.

Bukan berbelit2, kena kaji, senarnya mudah sahaja. Wallahu a’alam.

SOALAN : Asma Tahani

Cmane nak bezakan ulama hasan dan ulama suk ?Ulama dunia dan ulama akhirat. Nak kenalkan depa pon susah. Mreka ada pakai pakaianya.

Ulama tu sendiri bukan atas pakaian semata-mata. Sesungguhnya yang dekat berilmu amal kerana allah takut senarnya bukan takot kita lari.

Erti takut kepada allah buknan pakaian, tapi penghayatan, ulama dunia, takde rasa takut. Bahkan telah ditawan dunia.

Imam ghazali : ihya ulumuddin : Manusia semua golongan kemusnahan, melainkan orang yang ada ilmu, orang yang ada ilmu pon tak selamat, celaka juga malinkan beramal, amal pon tak cukup, melainkan berilmu, amal dan ikhlas.

Ikhlas, susu kantung lembu. Ladang ternakan kantung lembu tu ada darah daging, najis, bila perah, akan keluarkan susu.

Kita tak dapat lihat pakaian, tapi kena lihat, perbuatan dan penghatan, dia adalah ulama hassan.

Kalau aada ilmu, akhlak tu teruk, itulah ulama suk.

TAMBAHAN : Hadis yang kena ikut ulama yang baik.

Wahai rasulullah, siapa sahabat guru2 kami yang perlu kami dampingi, nabi jawab, 3 perkara seorang yang patot kita nak jadikan sahabat, guru terutamanyaa :

1. Melihat sesorang mengingatkan kamu pada allah.

2. Dia bercakap, ucapan menambahkan ilmu kita.

3. BIla kita tengok amalan dia, kita nak tambah amalan kita.

Ciri ini cukup untuk dampingi seseorang, kawan, sahabat, ulama.

TAMAT

Oleh :
Muhammad Afiq ikhwan bin Nor Apandi
6 Disember 2017
Rabu
12:57 pm

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.